Wednesday, September 5, 2007

little owl


Hej!

Snart kommer tolv svenskar till New York. Tillsammans. I lag. De vill ha tips på mat och det ska de få. Varje dag den kommande veckan. Jag börjar med en enkel.

Min favoritgata i West Village heter Bedford. Den har inga likheter med den Bedford i Williamsburg som säkert var min favoritgata när jag bodde här första gången 2000. Då brukade vi gå ned till Bedford för att kolla våra mail gratis. Nuförtiden skriver jag om mat på en blogg.

Bedford i West Village är en räddning från det lite turistiga på Christopher St. Det är en sån liten bakgata som alla säger "tänk att bo här" om. Man promenerar den för att rena sig på ett hogborgerligt sätt. Här ligger Little Owl, som jag bara har ätit på en gång, men som jag längtar till ikväll.

Den är vad man i w village kallar "en kvarterskrog", men ungefär fyra gånger så bra som alla sådana jag varit på. Den gången var vi fyra, jag tog delvis fel mat. Martin åt deras berömda fläskkotlett med "parmesan butter beans and dandellion". Det är den ni ska äta. Till förrätt: köttbullar på små spett, "meatball sliders". Bara kött.

Little Owl är sjukligt mysigt, men jag har svårt att säga exakt vad de har för stil förutom det ombonade. Såhär gör alla som inte riktigt vet sånt: säger "american bistro". Med otroligt närodlade/organiska/väluppfostrade råvaror.

Många i den här staden tycker att Little Owl är väldigt bra, så det är lång väntetid för bord. Boka fort.

the little owl
90 Bedford St at Grove St
NY

7 comments:

Anonymous said...

Åh, nedräkningen kan börja!

Henrik Hallberg said...

"Meatball sliders". Bara kött. Mmm.

Anonymous said...

Vad rekommenderas för oss vegetarianer i The Big Apple?

Martin said...

Yaarhfhhhgghfhhh, meatball sliders! så gött! de innehåller dock små hamburgerbröd också, vill jag korrigera.

emil said...

chris: aaa ska försöka komma på något, snart!

Martin said...

German potatoes på Peter Luger?

Johan said...

Åh det kommer vara så fint. Synd att jag åker hem i förtid bara, så jag inte kan få uppleva "laget" på resa.
Skönt att ni är tillbaka igen.