Saturday, March 17, 2007

the fat witch

Individually wrapped with the charming Witch logo, each brownie is
baked just for you my pretty.


Inatt var det snöstorm och i morse stora snövallar. Man blev förkyld bara av att se på. Sen tröståt jag. En pizzaslice med pepperoni, halvgod. I onsdags natt var det en galen frilansjournalist som gick in på en pizzeria här i kvarteren och sköt en bartender, sen sköt han två poliser och blev skjuten själv. Idag kom jag med stor rock, träningsoverallsbyxor, skitstor färgglad halsduk och långt hår som stod rakt ut under en mössa som stod rakt upp. med rödsprängda ögon. lite som en karikatyr av en våldsam man. det blev konstig stämning och dagens sämsta tio minuter.

Jag köpte frukt och nötter på manhattan fruit exchange och sen, egentligen till min tjej, brownies. BROWNIES. Det finns en galleria nära mig med ett litet bageri som heter The Fat Witch. The Fat Witch kladdar ner hela gallerian i världens bästa brownie-lukt. De hade rea så jag köpte fyra. när jag kom hem åt jag en med caramel-fyllning. Man tror att det går att äta en hel först men sen lägger man sig ned och förstår att det inte gick. Det är som att äta en bit smör med olja, "mäktigt". och så sjuuukt gott.

Jag har blivit som en flicka. Ungefär varannan dag köper jag choklad "för att bli glad" och så äter jag den och blir glad. Det finns en tjej i malmö som får hjärnmens ibland när hon lyssnar på svensk radio, och det tänkte jag kunde bli nästa steg även för mig. jag gillar sällan svensk radio. eller radio överhuvudtaget, om det inte är hot 97 på nätterna.

På helgerna får jag läsa svenska bloggar, och veckans mansmat äter en kille som heter plura och spelar i eldkvarn. han fiskar och grillar och kryddar med grannens pepparrot. Allt han gör är så mycket svensk mansman att man blir nostalgisk och fäller en tår. Det är liksom kulturhistoria. Jag börjar mer och mer lära mig uppskatta sånt. Man lär sig mest saker som man inte vill, eller i alla fall inte tänker att man vill. klart slut.

The Fat Witch, Chelsea Markets, 75 NINTH AVENUE AT 15TH STREET

No comments: