Sunday, March 18, 2007

sound of silver



När jag precis flyttat till New York hände det ibland att en kväll började, och mer eller mindre slutade, på Russian vodka room, någonstans på 52:a gatan. Det var ett ställe där blonda tjejer med väldigt mycket volym i håret och maffiamän från Coney island satt och hällde i varandra Stoli.
Numera är det större risk att min kväll börjar, och slutar, på Russian tea room, ett ställe där man äter borscht, chicken Kiev och sinnessjukt goda blinis och rundar av med lite lapsang-té i en elegant liten sliten silverkanna. De säljer Fabergé-ägg i "lobbyn". Jag har bara ett ord för Russian tea room och det är ett bögigt ord som bara finns på engelska: lovely.
På 1970-talet jobbade Madonna i garderoben och Woody Allen spelade in några scener från "Manhattan" där.
De har en fin slogan: "Six minutes and twenty-three seconds from Lincoln Center and slightly to the left of Carnegie Hall"
Det klappade ihop efter 9/11 eftersom New York-borna inte ville äta kaviar just då, men det öppnade igen ifjol och det blev skandal när de inte kände igen Cindy Adams (hon fick vänta på bord).

The Russian Tea Room is at 150 W. 57th St., between Sixth and Seventh avenues.
212-581-7100

9 comments:

Anonymous said...

Låter verkligen lovely. Du bör stava så här: borstj. /Borstjfetischist.

Martin said...

jag har lärt mig att man ska stava enligt reglerna för det språk man skriver på, men jag tror visserligen att den som lärde mig det hade satt i sig en del stoli + borscht/sjt.

Philip said...

jag som aldrig besökte Russian Tea room eftersom jag trodde att det var svindyrt. Äsch. Nästa gång, i maj!

Philip said...

och förresten, ang. mat/språkvård, "blinier" heter det väl på svenska?

Martin said...

Det ÄR svindyrt, man får ta det väldigt försiktigt med vinlistan. Men man kan också gå dit och bara dricka té, det är det som är så soft.
Blinier ska det bli hädanefter

Anonymous said...

jaha? men borstj är nu en rysk rödbetssoppa. fast du kanske skriver rejv och lajv och mejl, lev isf väl med borscht.

otaliga recept. gjorde min senaste idag faktiskt. så här:
4-5 rödbetor, några (3-4), 2 morötter kokas mjuka. man kan börja med bara rödbetorna, de är hårda som fan, och lägga i det andra efter hand. ibland har jag en kålrot med. jag är svag för små små mjälla köttbitar i min, idag blev det en överbliven fläskkotlett som jag kokade mjuk separat. en halv köttbuljtärning och en halv kyckling-. Spädning med kokvätskan från rotsakerna till lämplig (ganska tjock) konsistens. kryddning: salt, svartpeppar (inte för mycket! ska vara milt, så man känner nyanserna). serveras med tjock yoghurt till. knullar verkligen i munnen. lycka till. /borstjfetischist

Anonymous said...

glömde: man river eller strimlar rotsakerna när de är kokta. Hej. /bf

Miss Rotfrukt said...

nej hörni: borsjtj

Anonymous said...

det spelar ingen roll hur det stavas på svenska. Bara att man vet att borsjtj kommer från UKRAINA!!! Inte Ryssland! I Ryssland äter man Stji - soppa med surkål och en massa grädde. Jag vet för att jag kommer från Ukraina. Och det är sant att det finns en massa recept på borsjtj - över 100 säkert. Varje byn har sitt eget recept. Du får kolla min blogg.

:-)