Wednesday, March 7, 2007

kanel




Alltså den här jävla vintern. Mars i New York är fucked up, förra veckan satt man utomhus och åt shrimp salads, nu är det snödrivor och piskande vindar från Newfoundland.
Det softa är att man därmed har obegränsade ursäkter att smyga in på närmaste restaurang och dricka varm single malt, eller hot apple cider och äta typ kanel.
I förrgår var jag på Rare, ett ställe i midtown som är känt för att ha New Yorks näst bästa hamburgare (alltså Corner bistro vinner alltid alla omröstningar, fast den är ju inte objektivt bäst, bara väldigt prisvärd). Jag åt något slags grobian-size burger som hette "T-bone and sirloin burger" som kostade 24 bucks (ändå inte i närheten av deras paradrätt, "the bourbon burger", som är grillad i bourbon och serveras med en liten kluns foie gras). Det var såklart toppen, men det smarrigaste var en sås man fick till, som smakade honung och kanel. Man hällde den över burgaren (gick ändå inte att äta med händerna) och över alla freedom fries. Jag insåg att kanel är den smak man alltid saknat i hamburgarsammanhang.
På sommaren har Rare ett tak man kan sitta på och äta burgar-burgare och glo på Chrysler building och hångla.
På vintern har de kanel.

I går fick jag kanel igen, när jag var på mitt lokala latinohak, Beso. Åt cubano sandwich och home fries dränkta i kanel. Det är något med kanel som gör vintern mer uthärdlig ändå.

Jaja, snart äre sommar, då samlas män i New York och gör sånt här:
http://www.noordinarymonkey.com/movie/Nick-Piano-Throw-web.mov


Rare Bar & Grill
303 Lexington Avenue (between 37th and 38th)
212-481-1999 

Beso
5th ave o Union street
Park Slope

1 comment:

Karin said...

... och vem har du hanglat med pa taket dar?? Do tell.

Det kanske kan bli en ny serie: "hangel pa tak"?

Min serie ska heta "opassande narmanden fran man pa tak". Forsta inlagget ska handla om terassen pa Thompson Hotel. Du vet, dit man behover ett litet hiss-kort for att komma upp?