Wednesday, February 7, 2007

dumpling house


I den alternativa ekonomi som existerar i New Yorks Chinatown kan man köpa en bussresa, en frukt eller några dumplings för vad som ett tjugotal gator högre upp på sin höjd betraktas som dricks för samma saker. På Dumpling House kostar fem perfekt tillagade, stora dumplings fyllda med fläsk och gräslök en dollar. Och så på med lite hot sauce. Vill man vara om sig och kring sig lägger man ut femtio cent för en sesampankaka också. Rakt ur ugnen. Det är den på bilden.

Nära Dumpling House finns de klassiska lunchställena för de som jobbar i och är omslutna av Chinatown-ekonomin (de som tjänar vad en förätt på Schillers kostar på en dag). Jag brukar gå till det som ligger på Division (när jag inte, av gammal vana, går till Schillers).

Här får man först en arg blick. Sen en stor kartong med ris. Sen får man gå runt rummet, och välja fyra saker från en gigantisk buffe med gulliga gummor som mattanter. Man måste peka noga om man inte talar kinesiska. Eftersom jag är härlig, är min regel att alltid ta en sak som jag inte vet vad det är (ungefär en tredjedel av menyn består av könstigheter). Man får en låda som räcker till två, och en bisarr, helt genomskinlig soppa till. Det är hälsosamt och kostar tre dollar.

Nästa vecka: den berömda vietnamesiska köttmackan från Bahn Mi Saigon Bakery.

Dumpling House 118A Eldridge St, nr. Broome St.

3 comments:

Anonymous said...

Idag åt jag fil o hårt brö.
Å sen gick ja till skärholmen och åt på la bouffe.
nu ska jag äta gormetbullar med potatis. en ensam stackars liten potatis kokar jag. det ser så sorgligt ut.

Martin said...

Dumpling house är så grymt, hängde där hela sommaren

Raisanen said...

Jag bor in the bowels of Chinatown. Jag ar sjukt trott pa dumplings. Det varsta ar att det finns fan inget annat har. Eller jo, det finns vietnamesiska mackor ocksa. Och friterad kyckling vid projekten.