Saturday, February 10, 2007

Sista helgen i Stockholm



I går kväll åt jag den bästa middag jag ätit på en svensk restaurang på väldigt länge.
Det var fredagkväll på PA&Co – män med hästsvansar, solbrända fruar, några alkade Dramaten-skådisar i ett hörn, pianrock och "Careless whisper".
Champagne och pilgrimsmusslor till förrätt, ganska fantastiska, men det är svårt att misslyckas med en bra pilgrimsmussla.
Varmrätt: hälleflundra med räkor och ägg, kokt potatis och riven pepparrot, allt, förstås, simmande i smör. Drack Sancerre.
Hälleflundra är en av mina favoritfiskar, men det fina är känslan när pepparroten, helt besudlad av smör, liksom suger in sig i fisken.
Det är så klyschigt att hänga på PA att ingen i min generation gör det, vilket antagligen är anledningen till att jag älskar stället.
Man är oftast den enda under 30 i lokalen. Varför jag lockas av det vet jag inte, kanske vet min terapeut på West 83rd street.
Jag kan bara gissa varför jag gillar PA – för att det är gammalt och självsäkert och tryggt och för att jag aldrig ätit en dålig måltid, aldrig haft en tråkig kväll där. Det är förmodligen det enda stället i Stockholm som får mig att känna mig som på ett riktigt bra bistro i New York eller Paris. Man går in genom dörren och sedan är man liksom en del av något större, en annan värld. Alla blir lite vackrare och allt man säger låter lite roligare och lite mer romantiskt.
Läste en intervju med PA-männen där journalisten frågade: "Känner ni aldrig för att bara riva ner det och liksom starta något nytt och fräscht?". Det är ju exakt det som är problemet med alla ställen i Stockholm – just när det börjar bli etablerat och lite sådär slitet så river de ner och startar något "nytt och fräscht", gärna med mässing och kakel, något som ser ut som Paus på Rörstrandsgatan såg ut när det var hippt för tio år sen. Tranan till exempel, byggde om och tappade all sin charm. Fortfarande soft där, men inte alls som förut.
PA, däremot, fortsätter göra sin grej. De är typ som Jay-Z, helt självsäkra.

PA & Co
Riddargatan 8
Tel: 08 611 08 45

4 comments:

karin said...

din gamla terapeut som bor pa waverly fragade mig vart du har tagit vagen. jag sa att du spanar efter den tid som flytt i vasastan nanstans och hon begrep inte varfor.

Anonymous said...

det låter nästan som tennstopet. pytt i panna, öl och snaps. har inte varit på pa & co, men det låter lockande. annars tycker jag ofta att det är bra när de blåser ut gamla nittiotalsbistros och satsar nytt. det är bra om det finns både och.

Herr Bergström said...

Skynda dig att dra en avsmakning på Pontus in the greenhouse innan han öppnar nåt nytt och fräscht vid stureplan...

Anonymous said...

Bästa bloggen Magman. Jag vill bara bli som Stenbecken och äta potatismos med mycket smör och grädde och ett kg sevruga på Pontus.