Thursday, February 22, 2007

örtmussla

En familj som jag växt upp med är i stan, så jag skulle flasha fram någon härlig lunch. När jag var på Spotted Pig tidigare för att kolla om man kan boka bord (nej) så höll jag på vägen ut dörren för ett sånt där knarrigt och gulligt gammalt judepar som man bara vill titta på och känna att det här är new york city. Deras son kom efter och visade sig vara Lou Reed.

Jag berättade såklart för mina gamla grannar om att deras generations svar på michael mayer åt på Spotted Pig, så dit gick vi. Idag var alla bittra manusförfattare utrensade. Utanför dörren rullades en man i kostym på bår in i en ambulans medan en paparrazi stod och fotade. Vad hände? "He got hurt", sa nån.

Just i slutet av en hög musslor i hönsbuljong och tio färska örter som jag inte kände igen men som smakade fantastiskt, klev Lou in genom dörren igen och gav en tjock flintskallig man världens blötaste puss på munnen. Sånt här är ju svårt att berätta om på ett bra sätt, och omöjligt att ta upp utan att få sveriges samlade internettroll efter sig, men självklart måste jag erkänna att det känns bra att kunna leverera new york-moments för alla åldrar. Mamman i familjen vågade inte gå på toaletten under resten av måltiden för det kanske skulle uppfattas som att hon ville titta på lou igen.

The Spotted Pig 314 W. 11th St, at Greenwich

No comments: